طراحی هدفمند پپتید مهارکننده‌ آنزیم پروتئاز کویید-۱۹ با استفاده از مهارکننده‌های حشرات و گیاهان

محققان دانشگاه شهید چمران اهواز موفق به اجرای مطالعات طراحی هدفمند پپتید مهارکننده‌ آنزیم پروتئاز اصلی کویید-۱۹ با استفاده از مهارکننده‌های حشرات و گیاهان شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل ازدانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر سید علی همتی عضو گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز در این خصوص اظهار داشت: کروناویروس‌ها، ویروس‌های آلوده‌کننده سیستم تنفسی انسان و حیوانات است و بیماری‌هایی از قبیل سرماخوردگی معمولی تا بیماری‌های تنفسی حاد را ایجاد می‌کند.
وی افزود: تاکنون هفت گونه کروناویروس عفونت‌زا در انسان ردیابی شده است که آخرین مورد آن کروناویروس عامل COVID-۱۹ است که در اثر گسترش این ویروس در بیش از ۲۰۰ کشور جهان بیش از ۱۱ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.
دکتر همتی با اشاره به اینکه تا امروز هیچ گزینه درمانی مؤثری برای این بیماری ارائه نشده است، گفت: یکی از رویکردهای مؤثر در روند کشف سریع ترکیبات مطلوب برای درمان این بیماری، بررسی اثر مهارکننده‌های پروتئازی مختلف با منشأ طبیعی بر روی فعالیت آنزیم پروتئاز است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: بر این اساس با استفاده از مطالعات محاسباتی اثرات و توان مهارکننده‏های حشرات و گیاهان برای مهار آنزیم پروتئاز اصلی ویروس کرونا در این دانشگاه بررسی شد و در گام نخست کار غربالگری میان مهارکننده‏های متعدد با استفاده از سرورها و نرم‏افزارهای تخصصی آغاز شد تا با دستیابی به گزینه‌ی مناسب، طراحی پپتید مهارکننده با کارآیی مطلوب صورت پذیرد.
وی ادامه داد: پس از غربالگری توانستیم با توجه به پنج گزینه‌ی مطلوب شامل مهارکننده‏های پروتئازی برگرفته از حشرات ملخ مهاجر، کرم غوزه‌ی پنبه و شب‌پره هندی و همچنین گیاهان سیب‌زمینی شیرین با استفاده از وب‏سایت‏های مربوط و بر اساس اختلاف سطوح در دسترس اسیدآمینه‏های جایگاه عملکردی آنزیم پروتئاز اصلی کروناویروس در میان‏کنش با مهارکننده‏های مذکور، پپتیدهای مهارکننده طراحی کنیم.
وی افزود: در گام بعد، توانمندی پپتیدهای طراحی‌شده به عنوان مهارکننده‏های مختلف در میان‏کنش با جایگاه عملکردی آنزیم پروتئاز اصلی بیمارگر با استفاده از شبیه‏سازی داکینگ مولکولی بررسی شد. بر اساس این نتایج، روشن شد که پپتید مهارکننده حاصل از سیب‌زمینی شیرین و کرم غوزه‏ی پنبه دارای مطلوبترین ویژگی‏ها شامل بهترین امتیاز داکینگ، کمترین مقدار Z-score، کمترین میزان تغییرات RMSD و منفی‏ترین انرژی پیوند کل در میان‏کنش با جایگاه عملکردی آنزیم پروتئاز اصلی عامل COVID-۱۹ هستند و درنتیجه قادر به توقف فرآیند بیماری‌زایی ویروس خواهند بود که می‌توانند به‌عنوان گزینه‏های مناسب برای سنتز و بررسی‏های آزمایشگاهی و بالینی بیشتر، معرفی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *